In opdracht
Ik werk als schrijver, lezer en luisteraar. Ik houd ervan me door middel van mijn vakmanschap te verbinden, mijn kennis door te geven en te delen. Maar ook het avontuur aan te gaan, te verdiepen en pionieren.
Wil je me een schrijfopdracht geven, proza, theater of ghostwriting, kijk dan hier.
Op deze pagina vind je testimonials van mensen die eerder met mij werkten.
Stijlfiguur Tekstbureau
Ghostwriting
2020
Eveline Vreeburg:
Francis wilde een boek laten schrijven over en voor haar zoon Jamie die ze verloor, een half jaar voordat ze bij ons kwam. Ik sprak haar aan de telefoon tijdens de lockdown. Diep verdriet. Zo vers. Het voelde als een ontzettend grote verantwoordelijkheid om iets waardevols voor haar te maken, haast onmogelijk, hoe doe je zo iets?
Uiteindelijk durfde Anna het aan. Ze maakte een monument voor Jamie door in gesprek te gaan met Francis, naar haar te luisteren en – zoals alleen zij dat kan – precies dat wat belangrijk was zo op te schrijven en te ordenen totdat het klopte. Het werd een kunstwerk en een eerbetoon.
Francis, moeder van Jamie:
Anna heeft een kunstwerk gemaakt van het boek. Zonder haar had ik dit nooit kunnen volbrengen.
Tekstcoach
Last Resistance
2020-2021
Annemijn Rijk:
Woorden die voor mij passen bij de samenwerking met Anna zijn: warm, duidelijk, steunend en aandachtig.
Als niet-schrijver die de schrijverswereld betrad was het voor mij waardevol om op Anna te kunnen leunen en terug te vallen. Ik wilde zelf graag teksten schrijven en Anna heeft me geholpen in het begrijpen hoe dat wat ik schreef overkomt op een publiek.
Ze heeft me op valkuilen gewezen waar ik zelf geen oog voor had, zoals de aanname dat het publiek even veel weet als ik als schrijver, hoeveel informatie een scène nodig heeft om verteld te worden (minder dan ik dacht), en ze wees me op het belang van leegte; het overlaten van de ruimte die een publiek nodig heeft om zelf invulling te geven aan dat wat getoond en verteld wordt.
Naast haar expertise als schrijfster, heeft Anna me ook geholpen door iemand te zijn op wie ik terug kon vallen. Ze luistert, is streng en duidelijk wanneer nodig, maar altijd vanuit warmte. Ik durfde al mijn twijfels en falen met haar te delen gedurende mijn proces, wat maakte dat ik die niet allemaal alleen hoefde te dragen.
Haar kijk op mijn proces zette het in een perspectief waar ik van tijd tot tijd behoefte aan had; een andere blik die de mijne niet over wilde nemen, als een schaduw, een steunbeer waarop ik kon leunen.
Begeleiding
NU
2019-2020
Eva van Pelt:
Als muzikant ben ik al lange tijd op zoek naar een ander soort contact met mijn publiek dan tijdens een concert gebruikelijk is. Op vragen als ‘Waarom dan?’, kon ik nooit een helder antwoord geven.
Na, in onze eerste sessie, drie uur lang een chaotische woorden-brij op haar te hebben afgevuurd, kreeg ik van Anna een bestand van 3 A4’tjes opgestuurd met al mijn antwoorden, vakkundig door haar gedestilleerd. Concreet doch poëtisch en helemaal raak.
Ik vroeg Anna in 2019 om me te begeleiden op de weg van mijn project HIER, waarin ik concerten voor telkens één persoon speelde, naar NU: een nieuwe concertvorm voor een groep publiek maximaal 100 mensen, waarin een ander soort contact centraal staat.
Ik vroeg haar omdat haar werk als schrijver en maker mij raakte, omdat ik het gevoel had dat we naar dezelfde intimiteit zochten, en omdat ik het gevoel had dat het zou kloppen. Dat deed het ook. Onze gesprekken voelen veilig en vooral dichtbij. Ze maken los wat vast zit, zien alles, en brengen mij in beweging.
De gesprekken met Anna hebben de gewoonte ontwikkeld de soms blinde of ogenschijnlijk willekeurige noodzaak in mijn hoofd te ontrafelen tot een volslagen heldere kern. Waaruit allerlei volslagen kloppende keuzes kunnen ontstaan.
Vragen als ‘Hoe vertaal je gevonden waardes als intimiteit, contact en zichtbaarheid’, ‘Wat wil je geven?’, ‘Wat vraagt dit van jou en de mensen met wie je het podium deelt?’, ‘Hoe bescherm je jezelf?’, ‘Wat kun je loslaten?’, passeerden de revue zo vaak en in zoveel vormen als nodig was om tot een geïnternaliseerd antwoord te komen dat zich blijft ontwikkelen terwijl ik me ontwikkel.
Anna heeft ervaring en kennis op zak maar werkt intuïtief, en voelt daarbij feilloos aan waar de noodzaak zit. Ze helpt mij van ongestuurde noodzaak naar heldere kern, van kern naar kloppend concept, en van concept naar concrete vorm.
We hebben even gezocht naar hoe die begeleiding te noemen, op een flyer, of in gesprekken met anderen over onze samenwerking. Is Anna coach, concept-ontwikkelaar, regisseur, kern-bewaker, dramaturg, sparringpartner, spiegel? Zij is al die dingen een beetje, maar boven alles is zij Anna van der Kruis en daarmee precies bij wie ik moest zijn.
DANS&DURF
workshop ontwikkelaar en docent
2017-2018
deelnemer Ingrid de Rond:
Ik ben blij verrast door de hoeveelheid focus die er was. Een heel uur voor jouw tekst! Wat een cadeautje. Ik ben ook blij met de opdrachten die wij aangereikt kregen, omdat ze een kader boden (het is soms zo moeilijk als alles kan) maar tegelijkertijd ook vrijheid lieten voor eigen ideeën.
deelnemer Elske van Lonkhuyzen:
Het voegde heel veel toe dat Anna het voorstelrondje en de uitkomst van onze free writing aan het begin, bleef koppelen aan onze teksten. Dat maakte dat ik me erg gezien voelde en dat de feedback aankwam.
deelnemer Ilona Roesli:
Fijn dat Anna zich zo kwetsbaar opstelde, waardoor ik er zelf ook steeds meer uit wilde halen.
deelnemer Iris Blaak:
De klas voldeed niet alleen aan mijn verwachtingen, maar overtrof ze ook, ja! De feedback was erg zorgvuldig en grondig. Opdrachten waren helder afgebakend, maar nooit beperkend. En er werd ruimte gecreëerd voor iedereen, om buiten de eigen schrijf-comfortzone te treden.
Auteur en maker
Poductiehuis Brabant
2006-2012
Eric Japenga:
Daar was ineens Anna, opgeduikeld door ons Pietjan, uit Utrecht, mét Brabantse wortels. Een jonge theaterschrijfster vol naïeve energie, en dan een die graag zo weinig mogelijk tekst gebruikt.
Van euforie tot teleurstelling, ik heb alles op haar gezicht voorbij zien komen in de paar jaar dat ze bij ons werkte.
Te vroeg hebben we haar het nest uit moeten werken, ik ben trots op haar, dat ze zelf nu haar weg weet te vinden.
Auteur
De Groetzone, HUMAN
2003
Marlies Cordia († 2022):
Anna heeft het hoorspelkleinood La costa de la muerte voor de HUMAN geschreven, een single play binnen een serie van meer. Hoofdrolspeler Bram van der Vlugt was helemaal gek van het stuk, om van ons nog maar te zwijgen.
Het hoorspel is als Nederlandse inzending naar het grote Prix Europa festival gegan. Een poëtisch, „raar” verhaal over de gelijktijdigheid van gebeurtenissen, en hoe die daardoor een rol gaan spelen in een veel groter verband.
Een Echt Anna tekst, die nog altijd een speciale plek in mijn leven heeft.